Læringsmiljøer

Sådan arbejder vi med læringsmiljø inde

Vi oplærer og opfordre de større børn til at vejlede og hjælpe de mindre børn. Vi kan sende dem ind i garderoben med en makker, som hjælper med tøjet. Vi giver de ældste en yngre gå-makker på tur. Vi fortæller alle børn, når vi får et nyt barn i børnehaven, så vi sammen kan passe på barnet og byde det velkommen.

Vi tager ofte en gruppe børn med ned i vores store kælder. Her har vi legetøj og redskaber, som indbyder til motorisk styrkende leg. Vi har også aktiviteter som musik, dans og yoga, da vi har musikinstrumenter, musikanlæg og yogamåtter.

Når vi arbejder med forskellige projekter, stiller vi vores forskellige materialer til rådighed for børnene. Vi vil gerne appellere til deres fantasi og danne ramme for, at deres ideer får form. En elefant kan se ud på mange forskellige måder, hvis bare dit barn får lov til at skabe og forme dyret selv. Det giver læring og et boblende selvværd, at skabe noget ved egen kraft.

Sådan arbejder vi med læringsmiljø ude

Vi har mange kroge og hjørner på vores legeplads. Vi har legetårn, legehuse, flyvemaskine, sandkasse og gynger. Der er mange forskellige aktiviteter og det giver plads til, at der altid er et sted, hvor en leg kan sættes i gang.

Vi tager gerne inde legetøjet med ud på vores bordbænke. Her danner vi små oaser med leg for dem, der gerne vil de mere stillesiddende aktiviteter.

Vi laver aktiviteter, som passer til årstiden. Vi smager på naturens frugter. Vi maler farverne på efteråret. Vi kælker og bygger snemænd. Vi plukker blomster og studerer farver. Vi følger med i høsten på markerne. Vi fanger iler og frøer ved vandløbet. Vi tager skoene af i sandkassen om sommeren. Vi laver skyggehygge med tæpper og sangbøger og bøger om sommeren.